søndag den 13. juni 2010

Alt for mange foldere, alt for mange valg!

Lige nu sidder jeg at spiser aftensmad helt alene, selvfølgelig ikke helt alene, NovaFM er her selvfølgelig også. Min papa tog på forretningsrejse i onsdags, så min mor, min søster og jeg, spiser når vi selv er sultne(godt jeg ikke er enebarn!)
Anyways, min søster er 19 år og er næsten student. I den forbindelse har jeg set min søde søster kæmpe med eksamenslæsningen. Eksamen, uddannelse og studenterfest har fyldt alt for meget i den seneste tid, efter min mening. Dette har skræmt mig mega meget! Jeg skal på efterskole efter sommerferien.Alle går og siger til mig "Efterskole er et skolefrit år" og "Man lærer ikke noget på en efterskole." Sågar min lærer har sagt at det er dumt at tage på efterskole, fordi efterskolen ikke ved hvad man har lært. Jeg er mega bange! Jeg lyder sikkert som en lille nørd. Jeg er ikke den bedste i skolen, særligt ikke til matematik og fysik. Men i de sproglige fag kan jeg mit kram (hvad betyder det overhovedet?! sit kram..?...) Alt i alt, går det helt fint i skolen. 
Efter jeg har set min søster kæmpe sig igennem tre så mega svære år, og var ved at droppe ud halvvejs, tør jeg nærmest ikke gå i gymnasiet. Jeg har overvejet en 10. klasse, men er de ikke lidt dumme (altså skolemessigt) dem der går i 10.? Jeg vil bare allehelst være klar til så intensiv studering, som jeg kan.
Sidste onsdag var jeg til samtale hos studievejlederen. Jeg fortalte ham mit problem, samtalen gik sådan her(SV= studievejlederen):

SV: Nå, ved du så hvad du vil efter niende?
Mette: Nej... Nu skal jeg jo først på efterskole, det kan jo være jeg ved hvad jeg vil, når jeg er færdig der?
SV: Hvis du skulle vælge nu, hvad vil du så?
Mette: Jeg ved det simpelthen ikke! Jeg har bare set at min søster har haft det så hårdt i gymnasiet, at jeg gerne vil være helt klar når jeg skal i gymnasiet. Jeg har overvejet at tage i tiende klasse, for at være helt klar, men er det ikke kun dumme mennesker der går der? (alt dette sagt med en meget frustreret og hurtig stemme!)
SV: Du skal bare klø på, Mette! Jeg ved du kan!
Mette: Det tror jeg ikke jeg kan, jeg vil gerne være helt klar.
SV: Du skal bare klø på, Mette! Du får du disse her foldere med så du kan bestemme dig. Nå, vil du sende Mie ned til mig?
Mette: Jaer, tak..


Hvad sker der lige? skal en studievejleder ikke ligesom hjælpe mig, og ikke fortælle mig at jeg godt kan, når  han ikke engang kender mig?! Jeg er mega frustreret lige nu!
Jeg glæder mig til sommmerferien, og til at jeg skal på efterskole. Jeg håber rigtig meget at en idé pludselig kommer til mig, og jeg ved hvad jeg vil.Virkelig meget.
Jeg er ikke ked af det, det er bare mega svært at tage et valg, der er så stort, når jeg kun er 15 år gammel!


Love, Mette

2 kommentarer:

  1. Åh det kan jeg godt huske :s Der er så mange ting man kan vælge, og man bliver så forvirret af alle de foldere.. Men lyt til dit hjerte det er mit råd:)

    //Stevie

    www.weeweemagazine.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Er du talblind?

    http://talblind.dk :)

    SvarSlet